Na trzy dni przed wyznaczonym terminem wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakończył najpilniejsze prace w miejscu połączenia linii PKM z istniejącą linią dalekobieżną E 65 i przekazał dziś (29.08.2014 r.) plac budowy z powrotem przedstawicielom PKP PLK. Mimo to – w związku z kilkumiesięcznym opóźnieniem, z jakim Budimex mógł wejść na ten teren – wykonanie wszystkich niezbędnych w tym miejscu prac potrwa dłużej niż pierwotnie planowano. Opóźnienie to dotyczy jednak tylko i wyłącznie odcinka łączącego linię PKM z linią dalekobieżną i nie ma wpływu na resztę robót budowlanych PKM, które zgodnie z harmonogramem mają zakończyć się do 30 kwietnia 2015 r.
Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu WK 2, na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie, z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii E 65, najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym. Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zniwelować opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65.
Projekt PKM jest bowiem ściśle powiązany z realizowanym przez PKP PLK projektem modernizacji linii E 65 (z którą PKM się łączy) oraz przebudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz. Na zlecenie PKM SA przygotowana została dokumentacja uzupełniająca projekt PKP PLK w zakresie dotyczącym włączenia kolei metropolitalnej do istniejącej sieci kolejowej. Projekt ten, wraz z uzyskanym dla niego pozwoleniem na budowę, PKM SA przekazała PKP PLK latem 2012 r. W kolejnych miesiącach obie strony wnosiły do projektu jeszcze dodatkowe uwagi i poprawki, tak, aby jesienią 2013 r. mogły rozpocząć się prace na tym odcinku. We wrześniu 2013 r. wykonawca PKM przesunął jeden z torów SKM na wysokości przystanku Gdańsk Zaspa, co było warunkiem koniecznym do rozpoczęcia w tym miejscu prac przez wykonawcę modernizacji linii E 65. Roboty te ruszyły kilka miesięcy później, w pierwszej połowie 2014 r.
Opóźnienia w modernizacji linii E 65 mają więc bezpośredni wpływ na harmonogram budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takie ryzyko PKM SA od początku brała pod uwagę, dlatego zawczasu został opracowany „plan B”, polegający przede wszystkim na zmianie technologii wykonania wiaduktu WK 2 z żelbetowego na stalowy – co pozwoli skrócić czas budowy tego obiektu o około 3 miesiące. To po tym wiadukcie pociągi PKM jechać będą z Wrzeszcza w kierunku lotniska, a pod nim bezkolizyjnie biec będą tory dalekobieżne linii E 65. Pierwsze gotowe elementy stalowej konstrukcji trafiły już na plac budowy i 19 sierpnia 2014 r. na specjalnym rusztowaniu, ustawionym równolegle do linii E 65, rozpoczął się montaż wiaduktu. Kiedy jego konstrukcja będzie już całkowicie zmontowana, zostanie nasunięta na betonowe przyczółki. Jeden z nich stoi gotowy już od kilku miesięcy, budowa drugiego mogła się rozpocząć dopiero po wpuszczeniu Budimeksu na linię E 65 przez PKP PLK, co nastąpiło 21 sierpnia br.
Po zakończeniu 28 sierpnia 2014 r. najbardziej kolidujących z planami PKP PLK robót związanych z zabetonowaniem fundamentów drugiej podpory wiaduktu PKM oraz przygotowaniami do budowy muru oporowego, teren ten został z powrotem przekazany wykonawcy modernizacji linii E 65 (stało się to na trzy dni przed wyznaczonym nam na 1.09.2014 r. terminem), aby mógł on kontynuować swoje prace, m.in. budowę nowego drugiego toru linii dalekobieżnej. Cały czas równolegle prowadzony też będzie montaż wiaduktu WK 2 oraz inne roboty budowlano-torowe znajdujące się po stronie wykonawcy PKM. Dopiero po ich całkowitym zakończeniu możliwe będzie pełne wpięcie linii PKM do linii E 65, co – po uwzględnieniu dotychczasowego opóźnienia prac na tym odcinku – planowane jest obecnie w terminie do 31 października 2015 r., czyli pół roku po zakończeniu robót budowlanych na samej linii PKM.
Należy jednak podkreślić, że opóźnienie dotyczy tylko odcinka włączeniowego PKM do linii E 65, podczas gdy wszystkie pozostałe prace na budowie kolei metropolitalnej – w tym wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz po torze nr 2 (biegnącym bezkolizyjnie po nasypie, z rozjazdem umożliwiającym wjazd na tor nr 1) – zakończyć mają się zgodnie z kontraktem, czyli do 30 kwietnia 2015 r. Tym samym zaplanowane od maja 2015 r. testy taboru, systemów sterowania ruchem i procedury związane z uzyskaniem certyfikatów dopuszczających linię PKM do ruchu będą mogły rozpocząć się zgodnie z planem. Jak przewidują eksperci z Urzędu Transportu Kolejowego oraz Instytutu Kolejnictwa, procedury te mogą zająć nawet 6 miesięcy – czyli dokładnie tyle, ile potrzeba PKP PLK na dokończenie prac na odcinku Wrzeszcz – Zaspa i pełne wpięcie linii PKM w linię E 65.
Niestety, zmiana terminu realizacji oraz technologii budowy wiaduktu WK 2 wiąże się także z dodatkowymi kosztami w wysokości 16,5 mln zł netto. Inwestor (PKM SA) przewidział jednak w projekcie rezerwę finansową na tego typu dodatkowe roboty i wydatki.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną Samorządu Województwa Pomorskiego, w 85 % dofinansowaną ze środków Unii Europejskiej. Łączna wartość projektu, po uwzględnieniu infrastruktury towarzyszącej oraz kupowanego do obsługi nowej linii taboru, przekracza miliard złotych! Jednocześnie jest to pierwsza od 40 lat całkowicie nowa linia kolejowa w Polsce budowana oraz pierwsza w historii linia kolejowa budowana nie przez PKP lecz przez samorząd.
Na koniec sierpnia 2014 r. zaawansowanie robót budowlanych PKM wynosi ok. 70 % i nieznacznie (5-7 %) wyprzedza harmonogram prac. Konstrukcyjnie gotowych jest już 37 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów kolejowych i drogowych, kładek dla pieszych, przejść pod torami i przepustów dla zwierząt), jakie powstaną wzdłuż linii PKM. Aż 6 z 8 przystanków PKM posiada już konstrukcje charakterystycznych czerwonych wiat. Na niemal całej długości 18-kilometrowej linii kolejowej ukończone są już nasypy i prowadzone są prace torowe. Tłuczeń i podkłady kolejowe leżą już na ponad połowie długości linii PKM, a na blisko 9 km położone są już szyny.
Projekt PKM to także inne duże inwestycje zintegrowane z budową nowej linii kolejowej:
– realizowane przez miasto Gdańsk węzły integracyjne i drogi dojazdowe do przystanków PKM oraz nowa linia tramwajowa na Piecki Migowo;
– realizowana przez Port Lotniczy w Gdańsku rozbudowa budynku terminalu (z kładką bezpośrednio łączącą terminal z przystankiem PKM);
Wszystkie one jako termin zakończenia mają 30 września 2015 r., co w połączeniu z terminami realizacji samej linii PKM (30.04.2015 r.) oraz jej pełnego wpięcia w linię E 65 (31.10.2015 r.), nie stanowi zagrożenia dla planowanego w drugiej połowie 2015 r. uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.