Telefon: +48 58 350 11 00 Email: sekretariat@pkm-sa.plUnia Europejska

Aż 11 firm z całej Polski zainteresowanych elektryfikacją linii PKM i budową nowego przystanku Gdańsk Firoga

W ogłoszonym przez samorządową spółkę PKM SA przetargu na wykonawcę elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowę nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga wzięło udział aż 11 firm z całej Polski. Na realizację tej inwestycji PKM SA przewidziała 67,8 mln zł. Spośród nadesłanych ofert trzy znalazły się poniżej tej kwoty, kolejne trzy w jej okolicach, natomiast pięć przewyższa budżet inwestycji. Najtańszą ofertę – na 48,8 mln zł – złożył Torpol S.A. z Poznania, natomiast najdroższą Trakcja S.A. z Warszawy, która elektryfikację PKM wyceniła na 84,1 mln zł. Obecnie wszystkie oferty poddane zostaną szczegółowej analizie formalnej i dopiero po niej wybrany zostanie wykonawca, który na realizację inwestycji będzie miał 21 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Realizacja inwestycji pod nazwą „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” prowadzona będzie w systemie „buduj”, gdyż samorządowa spółka PKM SA już wcześniej przygotowała dla niej kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał do wykonania m.in.:

  • budowę sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202,
  • budowę nowego przystanku osobowego Gdańsk Firoga,
  • rozbudowę istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM.

 

PKM SA przewidziała opcjonalnie możliwość budowy także dodatkowych 4 rozjazdów (wraz z niezbędnym dostosowaniem systemu SRK), jeśli okaże się to konieczne, stąd w ocenie nadesłanych ofert 95% punktów potencjalni wykonawcy mogą otrzymać za „Zamówienie podstawowe”, a pozostałe 5 % punktów za „Prawo opcji”, na które spółka przewidziała dodatkowo 9,8 mln zł.

Obecnie wszystkie oferty (informacja szczegółowa  na skanie poniżej) zostaną poddane szczegółowej ocenie formalnej i dopiero po tej ocenie wybrany zostanie zwycięzca przetargu. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację wszystkich prac przewidzianych w kontrakcie.

 

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w najbliższych latach równolegle zelektryfikujemy obie nasze linie.

– Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą przed pandemią jeździło ponad 4 miliony pasażerów rocznie – dodaje Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Jako samorząd wojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM. Pierwsze takie nowoczesne pociągi już od ponad roku jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga.

Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Dlatego już w 2011 r. PKM SA przewidziała rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji. Obecnie rejon ten rozwija się już na tyledynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że teraz budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Co ważne, przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznej tzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

 

Polecamy relację z naszej ubiegłorocznej debaty poświęconej elektryfikacji PKM, którą wraz z zapisem wideo całej dyskusji znaleźć można na naszej stronie:

Elektryfikacja PKM – wszyscy deklarują współpracę

 

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
ul. Budowlanych 77, 80-298 Gdańsk
KRS: 0000365210 | NIP: 5833103672 | REGON: 221037360