PKM S.A. podpisała 7 maja 2013 r. umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które w marcu br. wygrało przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie PKM, oferując najniższą cenę w wysokości 582,2 mln zł netto (716,3 mln zł brutto). Zgodnie z umową pierwsze prace związane z budową PKM rozpoczną się już w maju br. i potrwają do końca kwietnia 2015 r.
Umowa została podpisana pomiędzy samorządową spółką PKM S.A., reprezentowaną przez prezesa Krzysztofa Rudzińskiego i wiceprezesa Tadeusza Heyda oraz polsko-hiszpańskim konsorcjum firm Budimex (lider, 95 proc. udziałów) i Ferrovial Agroman (partner), reprezentowanym przez prezesa Dariusza Blochera. W zorganizowanej w Urzędzie Marszałkowskim uroczystości wzięli udział również marszałek województwa Mieczysław Struk oraz wicemarszałek Ryszard Świlski – jako przedstawiciele realizującego tę epokową dla regionu inwestycję Samorządu Województwa Pomorskiego, a także poseł Stanisław Lamczyk, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
W ramach zawartego dziś kontraktu powstaną:
- 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, do połączenia z linią kolejową nr 201 Gdynia-Kościerzyna,
- 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201 (w kierunku Kościerzyny),
- 8 przystanków pasażerskich,
- stacja techniczna do zmiany kierunku jazdy pociągów,
- budynek Lokalnego Centrum Sterowania,
- 16 wiaduktów kolejowych, 8 wiaduktów drogowych, 5 przejść nad torami, kładki dla pieszych, przepusty, przejścia dla zwierząt,
- systemy sterowania ruchem ERTMS na całej linii PKM.
W latach 2007-2009 Budimex w konsorcjum z Ferrovialem Agroman zmodernizował stację kolejową Gdynia Główna Osobowa (za 146,1 mln zł netto). Obecnie Budimex modernizuje ponad 50-kilometrowy odcinek torów kolejowych linii nr 9 objętych zarządzaniem LCS Iława (wartość tego kontraktu wynosi prawie 698 mln zł netto).
Realizowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego budowa linii PKM usprawni transport kolejowy w całym regionie. Dzięki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk i Gdynia zostaną połączone z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Dodatkowo Gdańsk po 70 latach odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w wyniku II wojny światowej.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto. Całkowita wartość projektu PKM – po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję – to 907 mln zł netto.
Zdjęcia: Arkadiusz Stawiński/UMWP