Dziś podczas Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie, Prezes PKM SA Grzegorz Mocarski, razem z przedstawicielami PKP PLK i Politechniki Warszawskiej podpisali list intencyjny w sprawie stworzenia pierwszego w Polsce poligonu dla nowego systemu łączności kolejowej FRMCS. To kolejny wspólny projekt realizowany przez PKM SA i PKP PLK. Ostatnim z nich był ukończony w ubiegłym roku tzw. Bajpas Kartuski.
Zgodnie z postanowieniem listu intencyjnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Politechniką Warszawską oraz Pomorską Koleją Metropolitalną, podejmować będą wspólnie prace w zakresie wdrożenia i testowania FRMCS już na etapie rozwoju nowego systemu bezprzewodowej łączności kolejowej. Między innymi uruchomiony zostanie poligon na infrastrukturze badawczej, którego celem będzie włączenie się polskich specjalistów w rozwój systemu FRMCS oraz opracowanie i zweryfikowanie strategii wdrażania systemu FRMCS, z uwzględnieniem ryzyk technicznych i eksploatacyjnych, w tym także tych mogących wystąpić podczas współistnienia systemów GSM-R i FRMCS w okresie migracji.
Poligon FRMCS na infrastrukturze badawczej posłuży także do budowania kompetencji pracowników oraz umożliwi polskiemu przemysłowi łatwe i w pełni wiarygodne weryfikowanie rozwiązań technicznych w zakresie ich spójności z nowymi technologiami bezprzewodowej łączności cyfrowej, zarówno jeśli chodzi o migracje do nowego standardu łączności, jak i rozwój funkcjonalności i zabezpieczeń. Będzie to miało wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów i szeroko rozumiane bezpieczeństwo transportu. W przypadku powodzenia poligonów, na przestrzeni kilku lat będzie mogła rozpocząć się migracja od GSM-R do FRMCS, bazująca na obecnie budowanych obiektach radiowych i łączącej je sieci światłowodowej oraz opracowywanych specyfikacjach europejskich.
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) to zaawansowany standard łączności oparty na technologii 5G, który ma zastąpić obecnie używany system GSM-R. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości na sieci kolejowej oraz optymalizacja kosztów. System został zaprojektowany z myślą o odporności, niezawodności oraz znacznie większej prędkości i pojemności transferu danych niż starszy system GSM-R. Nowy standard ma być w pełni rozwinięty do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia mają rozpocząć się w 2028 roku.
Wspólny projekt PKM SA, PKP PLK i Politechniki Warszawskiej będzie trwałdwa lata i umożliwi testowanie na linii PKM nowej technologii, która jest kluczowa dla przyszłości bezpiecznej i efektywnej eksploatacji kolei.