PKM SA podpisała umowę o współpracy ze spółką Olavion, będącą przewoźnikiem towarowym z siedzibą w Gdańsku, w zakresie przeprowadzania jazd szkoleniowych dla jej maszynistów z obsługi systemu ETCS zainstalowanego na linii PKM od początku jej istnienia. PKM SA ma nie tylko najdłuższe w kraju doświadczenie w pracy z tym systemem, ale także – jako jedyna linia kolejowa w Polsce – wykorzystuje system GSM-R (będący wraz z ETCS częścią ERTMS) nie tylko do przesyłania danych, lecz również do transmisji głosowej.
W ubiegłym roku lokomotywa Olavionu wykonywała na naszej linii jazdy testowe wynikające z aktualizacji systemu ETCS po elektryfikacji PKM i rozbudowie o bajpas kartuski (film poniżej).
Dodatkowym efektem tamtych testów jest zainicjowana w tym miesiącu stała współpraca obu kolejowych spółek. Pierwsze jazdy szkoleniowe maszynistów Olavionu odbyły się w nocy z 12 na 13 marca 2024 r. i planowane są – podczas nocnych przerw w ruchu pociągów – regularnie co tydzień aż do końca wakacji.
System ETCS to cyfrowy system kontroli bezpiecznej jazdy pociągu. ETCS poziomu 2 znajdujący się na linii PKM umożliwia bezpieczne zatrzymanie pociągu przez semaforem wskazującym sygnał „stój” nawet bez ingerencji maszynisty oraz samoistne regulowanie prędkości jazdy zgodnie z warunkami techniczno–ruchowymi panującymi aktualnie na linii.
Przy okazji polecamy nasz archiwalny film z czasów budowy PKM w latach 2013-2015, przybliżający instalowane wówczas na linii PKM systemy telematyczne (z legendarnym Tomaszem Knapikiem w roli lektora):