Rozpoczęły się prace przygotowawcze na realizowanym przez PKM SA odcinku tzw. „bajpasa kartuskiego”. 18 lutego 2019 r. na odcinek dawnej linii nr 234 pomiędzy Karczemkami a Kokoszkami weszła wynajęta przez PKM SA firma, aby oczyścić ten teren z samosiejek kolidujących z przebiegiem planowanej tu linii kolejowej i przygotować w ten sposób stary nasyp kolejowy do przyszłej inwestycji. Jeszcze w lutym planowane jest także ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej” zawierającej co najmniej dwa warianty realizacji inwestycji.
„Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od ponad 3 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu tzw. „bajpasa kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie „bajpasa kartuskiego”, a nie aż do Trójmiasta.
W tym miejscu „zw. „bajpas kartuski” będzie się łączyć z linią PKM. Centralnie na zdjęciach widać dawny nasyp,
po którym pobiegnie planowana linia kolejowa.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku przygotowywanym przez PKM rozpoczęły się 18 lutego 2019 r. Jeszcze w lutym PKM SA planuje także ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej”.
Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248 (PKM), wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej, których realizacja – podobnie ja jak w przypadku całego projektu PKM – będzie po stronie Miasta Gdańska.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM SA dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.
Prace przygotowawcze na PKM-kowym odcinku tzw. „bajpasa kartuskiego” rozpoczęły się 18 lutego 2019 r.
i polegają na oczyszczeniu starego nasypu kolejowego z samosiejek kolidujących z przebiegiem inwestycji.