Pomorska Kolej Metropolitalna jako pierwsza linia kolejowa w Polsce otrzymała Pośredni Certyfikat Weryfikacji WE, potwierdzający zgodność projektu PKM ze standardami Unii Europejskiej. Uroczystość przekazania dokumentu odbyła się 7 stycznia 2013 r. w siedzibie PKM S.A. w Gdańsku. W obecności wicemarszałka województwa Ryszarda Świlskiego, prezes Certyfikacji Infrastruktury Transportu sp. z o.o. Teresa Wysocka wręczyła prezesowi PKM S.A. Krzysztofowi Rudzińskiemu certyfikat, wydany przez CIT 28 grudnia 2012 r.
Przed rokiem – 28 stycznia 2012 r. – weszła w życie nowa ustawa o transporcie kolejowym w Polsce, która m.in. wprowadziła obowiązek zapewnienia interoperacyjności na polskich liniach kolejowych (ujednolicenia polskich standardów z unijnymi). Od tego czasu Zarządcy Infrastruktury są zobowiązani zapewnić przeprowadzenie procedury tzw. weryfikacji WE lub pośredniej weryfikacji WE w odniesieniu do wszystkich budowanych lub modernizowanych linii kolejowych. Certyfikaty wydawane przez uprawnione do tego jednostki notyfikowane i są jednym z najważniejszych dokumentów pozwalających prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego na wydanie pozytywnej decyzji o dopuszczeniu do eksploatacji danego podsystemu strukturalnego (np. „Infrastruktura).
Certyfikaty dotyczące interoperacyjności były dotychczas wydawane w odniesieniu do pojazdów, składników interoperacyjności, czy innych podsystemów w ramach wcześniej obowiązujących dyrektyw. Pośredni Certyfikat Weryfikacji WE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. jest – jak podkreślano podczas uroczystości w Gdańsku – jednym z pierwszych certyfikatów interoperacyjności w Polsce potwierdzających zgodność z dyrektywą 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności w odniesieniu do podsystemu „Infrastruktura” i pierwszym wydanym dla nowej linii kolejowej.
Ocena przeprowadzona przez Certyfikację Infrastruktury Transportu Sp. z o.o., działającą jako jednostka notyfikowana o numerze NB2365, wykazała, że projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej spełnia wymagania TSI Infrastruktura (decyzja 2011/275/UE) i TSI PRM (decyzja 2008/164/WE) w uzgodnionym zakresie. Ocenie zostały poddane poszczególne aspekty związane z drogą kolejową i zapewnieniem dostępu dla tzw. „Osób o ograniczonej możliwości poruszania się” (w tym niepełnosprawnych) do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Spełnienie tych wymagań na etapie projektowania PKM umożliwi realizację całej inwestycji w sposób zgodny z normami unijnymi, co w dalszej perspektywie nie tylko pozwoli na dopuszczenie linii PKM do eksploatacji przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, ale również zapewni wymagane bezpieczeństwo i dostępność dla wszystkich kategorii pasażerów.