Cała 20-kilometrowa linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Zarząd Województwa Pomorskiego, podczas posiedzenia 13 stycznia 2010 r., jednogłośnie rekomendował do realizacji taki właśnie wariant budowy PKM.
Rekomendowany przez ZWP wariant W3BE4 zyskał wcześniej najwyższe oceny spośród wszystkich 16 wariantów budowy PKM analizowanych w studium wykonalności inwestycji. Po zaprezentowaniu i omówieniu przez Krzysztofa Rudzińskiego, prezesa PKM S.A. wszystkich rozważanych wariantów, również członkowie zarządu województwa nie mieli wątpliwości, że właśnie ten najlepszy – z punktu widzenia potrzeb pasażerów i możliwości technicznych – wariant powinien zostać zrealizowany. Za rekomendowaniem do dalszych prac wariantu W3BE4 był cały pięcioosobowy Zarząd Województwa Pomorskiego.
– Zapaliliśmy zielone światło dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w wersji dwutorowej i zelektryfikowanej – mówi marszałek województwa Mieczysław Struk. – To inwestycja o epokowym znaczeniu dla naszego regionu, która nie tylko zrewolucjonizuje transport publiczny w Trójmieście, ale również umożliwi dojazd koleją do Gdańska z rejonu Kartuz i Kościerzyny.
Gościem specjalnym posiedzenia ZWP był wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, który jest jednym z ojców pomysłu budowy kolei metropolitalnej w Trójmieście. Również w jego opinii rekomendowany przez ZWP wariant jest najbardziej optymalny. Wiceminister poparł także plany wpięcia nowej linii PKM w tory linii dalekobieżnej na wysokości Gdańska-Zaspy – co w pierwszej fazie realizacji inwestycji zakłada wybrany wariant.
– W pierwszych latach funkcjonowania kolei metropolitalnej to w zupełności wystarczy – uważa wiceminister Andrzej Massel. – Połączenie z linią SKM jest jednak wciąż aktualne i pozostaje w planach PKM.
Z kolei – uczestniczący również w dyskusji – pomorski poseł Stanisław Lamczyk podkreślał zwłaszcza regionalny wymiar PKM.
– Dzięki połączeniu kolei metropolitalnej z modernizowaną równolegle linią Gdynia – Kościerzyna tysiące mieszkańców Kaszub będzie mogło szybko i bez korków dotrzeć do Trójmiasta – mówi poseł Lamczyk, członek sejmowej komisji infrastruktury.
Nowa linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w wariancie zarekomendowanym przez Zarząd Województwa, wygląda tak :
Budowa PKM kosztować ma 719,1 mln zł, z czego 85 proc. – 611,2 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia kolejowa połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna. Wzdłuż 20-kilometrowej linii PKM powstanie 8 nowych przystanków, z których 6 pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych (dających możliwość pozostawienia auta/roweru na parkingu i kontynuacji podróży pociągiem oraz zintegrowanych z komunikacją tramwajową i autobusową).
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowane jest na początku 2015 roku.