Projekt budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej był głównym tematem programu telewizyjnego Forum Gospodarcze, nadanego 15 grudnia 20010 r. przez lokalny kanał TVP w Gdańsku.
Punktem wyjścia programu były ogromne korki, jakie dzień wcześniej – w efekcie śnieżycy – sparaliżowały Trójmiasto i dużą część Pomorza. Naturalnym pytaniem, jakie prowadzący Forum Gospodarcze red. Piotr Świąc zadał swoim gościom, było więc:
– Czy Pomorska Kolej Metropolitalna będzie alternatywą dla korków w mieście?
– Oczywiście! Takie założenie przyświecało od samego początku projektowi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która w najbliższych latach zrewolucjonizuje transport publiczny w naszym regionie – twierdzi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, które prowadzi całą inwestycję. – Tysiące mieszkańców, dojeżdżających dziś do pracy – z braku alternatywy – własnymi autami i skazanych na codzienne stanie w korkach, już za kilka lat będzie mogło przesiąść się do szybkiego, bardziej ekonomicznego i ekologicznego transportu kolejowego.
Z opinią tą zgadzają się również pozostali goście programu: wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, prezes PKM S.A. Krzysztof Rudziński i dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.
– Zaryzykuję stwierdzenie, że dla metropolii trójmiejskiej i całego Pomorza jest to jeden z kluczowych projektów najbliższych lat. Kolej metropolitalna jest projektem, który w praktyce integruje nasze miasta i nasz region – stwierdził dr Marcin Wołek. – Dodatkowo PKM stworzy zapotrzebowanie na modernizację kolejnych linii kolejowych. Jestem przekonany, że jak tylko mieszkańcy Pomorza zyskają szybki, niezawodny transport kolejowy, to przesiądą się z samochodów do pociągów.
Z kolei Krzysztof Rudziński, prezes spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która w imieniu władz województwa przygotowuje inwestycję, rozwiał obawy mieszkańców gdańskiej dzielnicy Niedźwiednik, zaniepokojonych doniesieniami prasowymi o możliwości braku przystanku PKM Niedźwiednik.
– Rzeczywiście wśród analizowanych wariantów przebiegu nowej linii PKM przez pewien czas sprawdzane były dwie opcje dotyczące przebiegu PKM przez Niedźwiednik – jedna z przystankiem, a drugą bez niego – przyznał prezes Rudziński. – Rozważania takie są naturalne na etapie przygotowań do inwestycji. W przypadku Niedźwiednika eksperci szybko doszli do wniosku, że przystanek ten musi powstać i powstanie – zapewnia prezes PKM S.A.
Całe Forum Gospodarcze można obejrzeć na stronie internetowej TVP Gdańsk.