Około 60 osób wzięło udział w spotkaniu informacyjnym, które odbyło się dnia 6 października br. w Szkole Podstawowej nr 82, przy ul. Radarowej 26. Obecni pytali przede wszystkim o stopień oddziaływania planowanej inwestycji na ich bezpośrednie otoczenie.
Celem organizacji spotkania informacyjnego z mieszkańcami było zebranie od obecnych opinii i propozycji odnoszących się do prezentowanego rozwiązania lokalizacyjnego przebiegu linii PKM. Pierwsza część spotkania poświęcona została na prezentację (w formie multimedialnej) założeń projektu w aspektach: technicznym i społecznym, którą omawiał Paweł Wróblewski, przedstawiciel Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A.
W części drugiej spotkania dyskusja toczyła się wokół przebiegu linii kolei metropolitalnej na odcinku od Matarni do Firogi/Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy oraz oddziaływania inwestycji na mieszkańców Klukowa. Zebrani pytali o podstawy prawne wprowadzenia do istniejących planów zagospodarowania przestrzennego inwestycji, której wcześniej nie przewidywano oraz terminy udostępnienia szczegółowych map przebiegu linii kolei, z których możliwe będzie odczytanie numerów zajmowanych pod inwestycję działek. Informacje takie pomogłyby w ustaleniu ewentualnie występujących przy realizacji PKM wyburzeń nieruchomości i wysiedleń. Równie istotnym zagadnieniem, poruszonym na zebraniu, była integracja PKM z miejskim transportem publicznym, zapewniającym pasażerom łatwy dostęp do przystanku i pociągów. Zastanawiano się nad możliwościami dostosowania np. ulicy Telewizyjnej do ruchu komunikacji autobusowej.
Przedstawicielka firmy Allcon zawnioskowała o przywrócenie w planach budowy linii PKM przystanku Firoga, który obsłużyłby Dolinę Krzemową i osoby tam zatrudnione. Mieszkańcy, w związku z tym pomysłem, pytali o zakres zbliżenia się linii kolejowej do zabudowań Klukowa oraz warianty rozwiązań skrzyżowania ulic Nowej Słowackiego i Radarowej.
Dopytywano także o ewentualne plany budowy przystanku PKM Karczemki/Kokoszki.
Poza powyższymi, poruszono następujące kwestie:
– wariantowanie przebiegów uwzględniające poprowadzenie linii PKM po południowej stronie lotniska;
– odległość od budowanego Terminala nr 2 Portu Lotniczego do przystanku PKM.
Mieszkańcy interesowali się także cenami biletów na przejazd linią PKM w perspektywie kilku lat po uruchomieniu linii oraz wysokością opłat parkingowych dla osób, które zostawią auto przy przystanku PKM i przesiądą się na kolej. kwestia zabezpieczenia okolicy przed nadmiernym hałasem, np. poprzez budowę ekranów dźwiękochłonnych.
Opinie zgromadzonych dotyczące korzyści i kosztów budowy PKM dla lokalnej społeczności były podzielone. Wyrażano obawy co do rzeczywistego zabezpieczenia interesów mieszkańców Klukowa w przypadku realizacji inwestycji. Część zebranych wskazywała na korzyści, jakie może odnieść dzielnica, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana. Podkreślano także konieczność przyspieszenia prac projektowych, gdyż inwestycja znajduje się na liście projektów EURO 2012 i należy ją rozpocząć w określonym czasie, aby uzyskać przewidziane dofinansowanie. Wnioskowano o zapewnienie pełnego dostępu do informacji o bieżących postępach w realizacji projektu poprzez stronę internetową oraz kolejne spotkania z lokalnymi społecznościami.
W trakcie spotkania organizatorzy zaproponowali zorganizowanie kolejnego o charakterze warsztatowym. Wówczas planiści wraz z mieszkańcami przeprowadziliby analizę możliwych wariantów przebiegu linii PKM. Ustalono, iż następne spotkanie mogłoby się odbyć najwcześniej około połowy listopada 2010 r.
Na pytania mieszkańców i innych obecnych odpowiadali: Jarosław Kuik i Paweł Wróblewski, reprezentujący Spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna S.A, oraz Magdalena Stefanowicz i Karol Polejowski, przedstawiciele Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, wykonującego dokumentację przedprojektową.
Miejsce spotkania: Szkoła Podstawowa nr 82, ul. Radarowa 26.
Data spotkania: 6 października 2010 r., godz. 18.00.
Zapraszamy do pobrania prezentacji > Prezentacja Firoga