Głównym tematem omawianym podczas spotkania informacyjnego w Matarni była lokalizacja przystanku
Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz parkingu. Zgromadzeni bardzo mocno podkreślali znaczenie terenów zielonych dla komfortu życia mieszkańców osiedla, zwracali tez uwagę na kwestie hałasu i zabezpieczenia przed nim. Padły konkretne propozycje alternatywnych lokalizacji dla przystanku PKM, pomimo dwóch wariantów zaprezentowanych przez przedstawicieli Spółki i projektantów.Spotkanie zostało zorganizowane w ramach akcji informacyjnej projektu Pomorska Kolej Metropolitalna i miało na celu przedstawienie lokalnej społeczności z dzielnicy Gdańsk – Matarnia jego założeń. Istotą tych spotkań jest zebranie od obecnych opinii i propozycji odnoszących się do prezentowanych rozwiązań lokalizacyjnych przystanków w poszczególnych dzielnicach. W Matarni, razem z mieszkańcami, swoje propozycje zgłaszały Radne Miasta Gdańska Małgorzata Chmiel i Maria Małkowska.
Pierwsza część spotkania poświęcona została na prezentację (w formie multimedialnej) założeń projektu, którą przedstawiał Krzysztof Rudziński, Prezes PKM SA.
Podczas dyskusji zebrani najwięcej uwagi skoncentrowali na zaprezentowanych dwóch lokalizacjach przystanku PKM oraz przyczynach utrudniających (zabytkowy park objęty ochroną konserwatorską) realizację wariantu zakładającego umiejscowienie przystanku na wysokości Centrum Handlowego Matarnia. Pytano o miejsca, w których planowane są węzły integracyjne i parkingi Park&Ride oraz czy wykonanie wariantu drugiego inwestycji nie naruszy terenów zielonych położonych pomiędzy ulicami Słowackiego i Budowlanych. Wiele uwagi poświęcono rozwiązaniom dążącym do zminimalizowania negatywnego wpływu inwestycji na bezpośrednie otoczenie mieszkańców. Część mieszkańców wskazywała, że wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta wciąż brak jest ekranów dźwiękochłonnych, ponadto duży poziom hałasu generuje przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy. Dlatego też, aby ograniczyć wycinkę chroniącego osiedla fragmentu lasu, zebrani zaproponowali rozważenie przesunięcia przystanku PKM i towarzyszącego mu parkingu na południową stronę ul. Budowlanych. Podkreślano konieczność bezkolizyjnego skrzyżowania linii PKM z ulicą Budowalnych oraz wykonania wygodnego wjazdu na parking. Pytano również o sposoby zapewnienia bezpiecznych przejść dla pieszych do planowanego przystanku PKM od strony osiedla położonego po przeciwnej stronie rozbudowywanej ul. Słowackiego oraz od strony Osiedla Matarnia. Zgromadzeni zawnioskowali także za utworzeniem połączeń autobusowych umożliwiających szybkie dotarcie z okolicznych osiedli do przystanku PKM Matarnia. Wśród poruszanych zagadnień znalazła się też kwestia ingerencji w istniejące ogródki działkowe oraz procedur odszkodowawczych.
Prezes PKM SA Krzysztof Rudziński zaproponował kolejne spotkanie informacyjne (wstępny termin to przełom listopada i grudnia 2010 roku) na etapie sporządzania szczegółowych planów przebiegu linii PKM, które pozwoli na ponowne skonsultowanie rozwiązań przed zakończeniem prac przedprojektowych. Prezes poinformował też o trwających pracach nad raportem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Szczegółowo na pytania odpowiadał Krzysztof Rudziński, Prezes PKM SA, Paweł Wróblewski (przedstawiciel PKM SA) oraz Gabriela Rembarz (reprezentująca Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA wykonujące dokumentację przedprojektową).
Spotkanie odbyło się dnia 5 października 2010 roku w Szkole Podstawowej nr 7, ul. Mjr M. Słabego 6.
Zapraszamy do pobrania prezentacji > Prezentacja Matarnia 05.10.10