Telefon: +48 58 350 11 00 Email: sekretariat@pkm-sa.plUnia Europejska

Trwają prace nad projektem budowlanym PKM

Transprojekt Gdański przygotowuje na zlecenie PKM S.A. projekt budowlany całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dokument ma być gotowy w marcu 2012 r. Obecnie trwają intensywne prace nad ostatecznym kształtem poszczególnych przystanków i obiektów inżynieryjnych. W kilku przypadkach, m.in. przystanku Port Lotniczy i wiaduktu nad ul Słowackiego, doszło do istotnych zmian względem pierwotnych koncepcji .


Największe zmiany dotyczą przystanku PKM Port Lotniczy, który według analiz marketingowych ma generować w przyszłości największą liczbę pasażerów. Pierwotna koncepcja z czerwoną wstążką oplatającą przystanek i przechodzącą na chodnik oraz ulicę nie zyskała aprobaty władz gdańskiego lotniska, które uznały ją za zbyt dominującą. Kilkutygodniowe wspólne prace nad nowym projektem skupiły się więc na takim dopasowaniu architektury przystanku PKM do budowanego obecnie nowego terminala, aby obydwa obiekty jak najlepiej pasowały do siebie. Efektem jest zupełnie nowy projekt przystanku PKM Port Lotniczy, zakładający m.in.:

  • przesunięcie peronów i zadaszenia przystanku tak, aby maksymalnie odsłonić nowy terminal;
  • zaprojektowanie zejść z przystanku na wprost wejść do budynku terminala, aby maksymalnie ułatwić komunikację pasażerów pomiędzy PKM i lotniskiem (plus projektowana już wcześniej kładka połączona bezpośrednio z terminalem);
  • podniesienie estakady i przystanku wysokości do 8,4 m, tak aby uzyskać pod całym obiektem skrajnię 4,5 m – wymaganą ze względów bezpieczeństwa dla umożliwienia przejazdu wozu lotniskowej straży pożarnej.

Nowy projekt (widoczny na wizualizacji poniżej) zyskał aprobatę wszystkich zainteresowanych stron i jest obecnie dopracowywany. Jego ostateczny kształt znany będzie w marcu 2012 r., kiedy gotowy będzie cały projekt budowlany PKM.

Równie żywiołową dyskusję wywołały projekty wiaduktu nad ul. Słowackiego. Architekci z BPBK, będący autorami projektów przystanków PKM, proponowali w tym miejscu płaski wiadukt z podporą – jako najbardziej pasujący do ich koncepcji stojącego w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKM Niedźwiednik. Z kolei wojewódzki konserwator zabytków zaproponował, aby w tym miejscu powstał wiadukt łukowy, będący swoistą „bramą wjazdową” do miasta. Byłoby to jednocześnie nawiązanie do historycznego wiaduktu dawnej kolei kokoszkowskiej, który stał w tym miejscu do 1945 r. i posiadał w swojej konstrukcji elementy łukowe. Stanowisko to wsparły władze Gdańska oraz PKM S.A. i ostatecznie ta właśnie koncepcja została wybrana do realizacji.

Wykonaną przez Transprojekt Gdański animację przedstawiającą wizualizację wiaduktu łukowego PKM nad ul. Słowackiego w Gdańsku prezentujemy na naszym kanale w serwisie You Tube:

Ważną zmianą, jaka zaszłą w ostatnich miesiącach w projekcie PKM jest również rezygnacja z podziału realizacji inwestycji na dwie części:

  • Zadanie 1, które miało polegać na wybudowaniu 1,5 km linii kolejowej łączącej Port Lotniczy z istniejącą linią 201 w kierunku Gdyni (pierwotnie planowane do oddania przed EURO 2012);
  • Zadanie 2, czyli budowę pozostałego odcinka PKM – od Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego.

Decyzją Zarządu PKM S.A. cała linia PKM będzie realizowana jednocześnie, w ramach jednego przetargu na wykonawcę budowlanego.

Pierwszym czynnikiem, który spowodował zmiany w pierwotnym harmonogramie budowy PKM było blisko 4-miesięczne opóźnienie w przekazaniu aktualnej dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo – jeśli chodzi o sprawy geodezyjne – nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. W związku z tym, że  w pierwszej połowie 2011 r. prowadzona była budowa ul. Nowej Słowackiego, na odcinku od Matarni do Portu Lotniczego,  PKM S.A. musiała kilka miesięcy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, aby móc dokonać nowego podziału działek pod potrzeby PKM.

Do tego doszedł jeszcze wzrost cen nieruchomości i konieczność zweryfikowania potrzeb gruntowych pod kątem oszczędności, co zajęło dodatkowych kilka tygodni, ale przyniosło też co najmniej kilka milionów złotych oszczędności w projekcie. M.in. zrezygnowano – na tym etapie – z budowy drugiego parkingu przy przystanku PKM Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię (na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego).

O ostatecznej rezygnacji z podziału budowy PKM na Zadanie 1 i 2 zdecydował jednak brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku PKM oraz uruchomienia  tymczasowych połączeń PKM tylko na czas turnieju EURO 2012 – co wiązałoby się z dodatkowym kosztem co najmniej kilku milionów złotych poniesionych w celu uruchomienia nie więcej niż kilkunastu połączeń kolejowych z Gdynią w czerwcu 2012 r. Kiedy dodatkowo okazało się, że zdecydowana większość dokonanych już rezerwacji hotelowych na czas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej dotyczy hoteli zlokalizowanych w Gdańsku (i mogłoby się okazać, ze ewentualne pociągi podczas EURO 2012 nie miałyby kogo wozić), Zarząd PKM S.A. podjął racjonalną decyzję o rezygnacji z podziału prac na Zadania 1 i 2.

Głównym celem PKM S.A. i Samorządu Województwa Pomorskiego od samego początku było bowiem wybudowanie i oddanie do użytku całej linii PKM w 2015 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
ul. Budowlanych 77, 80-298 Gdańsk
KRS: 0000365210 | NIP: 5833103672 | REGON: 221037360