Telefon: +48 58 350 11 00

Unia Europejska

10896398_878837942149591_405410558826339896_oBudowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zbliża się do końca. Umowa z wykonawcą inwestycji podpisana została 7 maja 2013 r., natomiast termin zakończenia robót budowlanych wyznaczony został na 30 kwietnia 2015 r. Potem linię PKM czeka jeszcze kilkumiesięczny proces odbiorów technicznych, przejazdów próbnych oraz uzyskiwania niezbędnych certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie. Oficjalne uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla pasażerów planowane jest 1 września 2015 r.

Chociaż 31 grudnia 2014 r. mija 83 proc. okresu realizacji inwestycji, zakres wykonanych w tym czasie prac nieznacznie wyprzedza harmonogram i wynosi ok. 86 procent. Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne – na poziomie 95 proc.), nawierzchnie torowe (85 proc.) oraz przebudowy sieci w ramach tzw. usuwania kolizji (od 80 proc. w przypadku sieci sanitarnych do 100 proc. przy sieciach c.o. i gazowej). Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych – w zależności od obiektu – wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe. Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady WK 36 przy gdańskim lotnisku udało się wykonać 1,5 miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem.

Aż 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie (większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r.). Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego WD 34 na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich – Gdańsk-Rębiechowo i Gdańsk-Kiełpinek – posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie – na poziomie 55-60 procent – jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych. Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku:

Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach:

Aktualne informacje z budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zamieszczamy na bieżąco na naszym profilu na Facebooku

Polecamy również nasz kanał YouTube, z najnowszym odcinkiem filmowej „Kroniki budowy PKM”